fbpx

Sauna fińska (zwana też suchą) to specjalne pomieszczenie wykonane lub wyłożone drewnem, w którym panują specyficzne warunki – temperatura jest wysoka (ok. 85-100°C), natomiast wilgotność niska (ok. 10-15%). Określenie “fińska” nie jest przypadkowe. Mieszkańcy Finlandii od wieków regularnie korzystają z takich łaźni nie tylko dla odpoczynku, ale również w celach zdrowotnych.

Zalety sauny fińskiej

Łaźnia fińska wykazuje wszechstronny wpływ na organizm, który poddawany jest ciepłym i zimnym bodźcom w kontrolowanych warunkach. Wysoka temperatura sprawia, że w ciele uruchamiają się mechanizmu termoregulacyjne. Dochodzi do zwiększonego przepływu krwi poprzez rozszerzenie naczyń krwionośnych oraz przyspieszoną pracę serca. Za sprawą wydzielania potu z powierzchni skóry eliminowane jest ciepło w ustroju, a dodatkowo również toksyny i inne niekorzystne dla zdrowia produkty przemiany materii. Gruczoły dokrewne zostają silnie pobudzone, stymulując układ odpornościowy.

Regularne korzystanie z łaźni fińskiej korzystnie wpływa przede wszystkim na odporność. Organizm staje się mniej podatny na przeziębienia i infekcje. Pod wpływem ciepła dochodzi do odblokowania gruczołów łojowych, dzięki czemu można skutecznie ograniczyć wydzielanie sebum, które przyczynia się do takich schorzeń skórnych, jak m.in. trądzik czy łojotok.

Korzystanie z sauny fińskiej – najważniejsze zasady

  • Chociaż łaźnia fińska jest sposobem na bezpieczny relaks, to jednak istnieją pewne przeciwwskazania. Jeśli cierpisz na schorzenia przewlekłe lub jesteś w ciąży, przed skorzystaniem z łaźni porozmawiaj z lekarzem na ten temat.
  • Z łaźni fińskiej należy korzystać nie więcej niż 1-2 razy w tygodniu.
  • Najlepiej korzystać z łaźni fińskiej w godzinach popołudniowych.
  • Nigdy nie korzystaj z łaźni fińskiej po spożyciu alkoholu lub zjedzeniu obfitego posiłku.
  • Przed wejściem do łaźni weź prysznic, a następnie dokładnie wytrzyj do sucha ciało. Dzięki temu skóra będzie pocić się o wiele szybciej.
  • Po wyjściu z łaźni należy stosować naprzemiennie gorący i zimny prysznic. Po takim seansie warto udać się na półgodzinny odpoczynek.
  • W momencie maksymalnego przegrzania należy opuścić pomieszczenie i schłodzić ciało pod prysznicem. Schładzamy wodą ciało, zaczynając od miejsc najbardziej oddalonych od serca.
  • W łaźni fińskiej należy spędzać maksymalnie 15-20 minut.
  • Po skorzystaniu z łaźni fińskiej wypij jak najwięcej wody mineralnej, aby uzupełnić płyny.