IMG  scaled

Sauna rodzaje – czym się różni sauna od łaźni i jakie są rodzaje saun?

Sauna to słowo pochodzące z języka fińskiego. Definiowane jest, jako pomieszczenie przeznaczone do odbywania prozdrowotnych zabiegów cieplnych. W saunie panują specyficzne warunki temperatury i wilgotności, których parametry różnią się w zależności od typu pomieszczenia. Istotą kąpieli w saunie jest poddawanie organizmu oddziaływaniu temperatury wyższej niż temperatura ciała oraz powietrza, które jest znacznie nasycone parą wodną. Terminy sauna i łaźnia często stosowane są wymiennie, warto mieć jednak na uwadze, że łaźnia parowa jest jednym z rodzajów sauny. Jakie są rodzaje saun? Czym więc różni się sauna od łaźni? Odpowiadamy!

Jakie są rodzaje sauny?

  1. Sauna sucha. Jej bardziej rozpowszechnioną nazwą jest sauna fińska. Charakteryzuje się wysoką temperaturą powietrza, dochodzącą do 85-100°C i niską wilgotnością z zakresu 10-15%. Zasada jej działania opiera się na generowaniu ciepła przez piec, który podgrzewa siedziska, oparcia i kamienie. Jej konstrukcja jest drewniana. Odmianą sauny suchej jest sauna solna.
  2. Sauna mokra. Temperatura oscyluje w granicach 50-65 °C, a wilgotność ma 20-40%. Wyższą wilgotność uzyskuje się poprzez polewanie gorących kamieni wodą z dozownika lub wykorzystując generator pary. Jej konstrukcja, podobnie jak sauny suchej, jest drewniana. W saunie mokrej można stosować aromaterapię, dodając do wody olejki zapachowe. Odmianą sauny mokrej jest ruska bania, w której zarówno temperatury jak i wilgotność są bardzo wysokie, a dodatkowym elementem zabiegu jest smaganie rozgrzanego ciała specjalną witką.
  3. Sauna parowa. Inaczej nazywana jest łaźnią parową. W porównaniu do dwóch poprzednich typów, panujące w niej warunki wyróżniają się zwiększoną wilgotnością powietrza, uzyskiwaną za pomocą generatora pary i temperaturą na poziomie 40-45°C. Sucha łaźnia parowa to wilgotność około 40%, natomiast wilgotność w mokrej łaźni parowej dochodzi nawet do 100%. Tak wysoki poziom wilgotności warunkuje konieczność zastosowania innych materiałów do budowy pomieszczenia, jak ceramika, hartowane szkło i tworzywa sztuczne. Odmianą sauny parowej jest sauna caldarium, wykorzystująca aromaterapię i koloroterapię oraz sauna ziołowa.
  4. Sauna infrared. To sauna na podczerwień, w której temperatura i wilgotność są takie same, jak w warunkach otoczenia. Ciało nagrzewana się z pomocą promienników podczerwieni.

Jakie są zalety regularnego korzystania z sauny?

Nie traktujmy sauny wyłącznie jako miejsca, w którym możemy zrelaksować się w cieple (chociaż oczywiście do tego również jest stworzona). Jest to również sposób na zregenerowanie i zahartowanie organizmu. Regularne korzystanie z sauny pozwala redukować stres, sprzyja w regeneracji mięśni, pomaga wzmacniać organizm, poprawia krążenie, oczyszcza skórę itd. Sauna sucha, mokra, parowa, na podczerwień — możliwości jest wiele! Należy oczywiście zachować umiar. Korzystając z sauny codziennie, efekt może być odwrotny do zamierzonego!

Kiedy korzystać z sauny?

Korzystaj z sauny, gdy jesteś zdrowy. Gdy dopadła cię infekcja, np. przeziębienie lub grypa, lepiej zrezygnuj z korzystania z sauny. Pod wpływem wysokich temperatur giną chorobotwórcze bakterie i wirusy. Jednak takie ciepło-zimne seanse mogą prowadzić do chwilowego osłabienia organizmu, co w okresie choroby nie jest wskazane. Zaleca się jednak systematyczne korzystanie z sauny osobom zdrowym, aby systematycznie wzmacniać układ odpornościowy.

Sauna to doskonały sposób na wzmocnienie odporności. Wygrzewając ciało w saunie, a następnie schładzając je po zimnym prysznicem, hartujemy organizm. Dodatkowo wysokie temperatury aktywizują układ krążenia oraz regulują pracę serca. Lepsze ukrwienie wpływa pozytywnie na odprężenie, a jednocześnie dodaje energii.

Seanse w saunie regulują też procesy przemiany materii, sprzyjają regeneracji mięśni, pomagają usunąć z organizmu toksyny i poprawiają jakość skóry. Jeśli więc szukasz zdrowego sposobu na relaks, koniecznie powinieneś udać się do najbliższej sauny!

Jaki wpływ ma sauna na problemy zdrowotne?

Sauna sprzyja w profilaktyce wielu chorób. Przede wszystkim wzmacniając naszą odporność. Przede wszystkim kąpiele w saunie są zalecamy przy chorobach reumatycznych, zmianach zwyrodnieniowych stawów, urazach stawów, nerwobólach, rwie kulszowej, przykurczach mięśniowo-stawowych. Mogą też pomóc osobom z zaburzeniami przemiany materii, nieżytem żołądka czy stanami zapalnymi jelit. Również przy nawracających infekcjach górnych dróg oddechowych warto rozważyć możliwość regularnego korzystania. Borykasz się z tego rodzaju przewlekłymi problemami zdrowotnymi? Koniecznie powinieneś porozmawiać ze swoim lekarzem o zaleceniach dotyczących korzystania z sauny

Jaki rodzaj sauny jest dla ciebie?

Odpowiedź na to pytanie zależy przede wszystkim od Twoich indywidualnych preferencji m. in. tego jak tolerujesz wysokie temperatury czy wilgotność, czy stanu twojego zdrowia. Jeżeli jesteś miłośnikiem wysokich temperatur wybierz saunę suchą. Sauna Bio, którą zasila piec z parownikiem, a temperatura w jej wnętrzu nie przekracza 70 stopni Celsjusza, najlepiej sprawdzi się dla początkujących saunowiczów. Warunki w łaźni parowej, mimo relatywnie niskiej temperatury, mogą być przez niektórych źle tolerowane. Dla osób, które chcą korzystać z dobrodziejstw sauny, ale nie mogą znieść warunków panujących w pozostałych rodzajach polecamy saunę infrared, w której główną leczniczą funkcję pełnią promienniki podczerwieni. W warunkach domowych i obiektu publicznego możliwe jest wykonanie sauny combi, która łączy sobie cechy wszystkich trzy rozwiązania. Posiada mocny piec z parownikiem oraz dodatkowo promienniki infrared, co sprawia, że mamy w niej pełną kontrolę nad temperaturą i wilgotnością, a gdy chcemy skorzystać z odprężającej mocy podczerwieni, wystarczy jedno kliknięcie na sterowniku!