Sauna mokra  scaled

Sauna sucha i parowa – jakie są różnice?

Mieszkańcy krajów skandynawskich, szczególnie Finlandii i Szwecji, od wieków regularnie korzystają z łaźni i saun, w których wygrzewają ciało. Wzmacniają w ten sposób swoją odporność, pozbywając się toksyn i odpoczywając. W naszym kraju ta forma relaksu również zyskała sobie sporą popularność. Początkowo sauny tworzone były niemal wyłącznie w obiektach takich jak hotele, baseny, salony Spa & Wellness itd. Obecnie coraz częściej na budowę saun decydują się też prywatni inwestorzy. Największym zainteresowaniem tradycyjnie cieszy się sauna sucha i parowa. W tym artykule wyjaśnimy, jakie są najważniejsze różnice między nimi.

Czym jest sauna sucha?

Sauna sucha często nazywana jest też sauną fińską lub szwedzką. Sauny suche zwykle wykonane są z drewna twardego, najczęściej osiki termowanej lub cedru. Znajdują się w niej drewniane ławeczki, w obiektach wyższej klasy wykonane z afrykańskiego drewna abachi, które umożliwiają wygodny odpoczynek podczas seansów wewnątrz sauny. Po przez polewanie rozgrzanych kamieni temperatura powietrza spada, a wilgotność rośnie. Możemy w takiej sytuacji mówić o saunie mokrej. Podobne warunki można uzyskać dzięki urządzeniom podnoszącym wilgotność powietrza. Parowniki tak samo jak piec, w profesjonalnej saunie, kontrolowane są przez elektroniczny sterownik. Dzięki temu parametry sauny utrzymują się na stałym poziomie.

termometr do sauny

Sauna sucha – temperatura

Charakteryzuje się ona wysokimi temperaturami panującymi wewnątrz (85-110°C) i niską wilgotnością powietrza (10-15%). Takie warunki tworzy się są za sprawą pieca. W dzisiejszych czasach najczęściej pieca elektrycznego. Piec wypełniony jest rozgrzanymi kamieniami, które można polewać wodą. Piece niższej mocy wymagają podłączenia jedynie jednofazowego, natomiast takie piece nie będą w stanie ogrzać większych pomieszczeń w zadowalającym czasie. Piece o wyższej mocy wymagają zasilania trójfazowego. Głowę i włosy w saunie, przed wysoką temperaturą, chroni czapka do sauny.

Jak korzystać z sauny fińskiej?

Tradycyjnie z sauny suchej korzysta się nago. Przede wszystkim należy pamiętać o tym, żeby pozbyć się biżuterii, zegarka i wszystkich przedmiotów, które mogłyby nagrzać się i nas poparzyć. Należy również pamiętać o przynajmniej jednym, najlepiej dwóch ręcznikach. Nasze nagie ciało nie powinno bowiem dotykać drewna w saunie. Docelowo powinniśmy siedzieć i być oparci na ręczniku, a dodatkowo powinny na nim spoczywać stopy. Z sauny fińskiej korzystamy co najmniej godzinę po ostatnim posiłku, ale pamiętając by nie być głodnym ani pod wpływem alkoholu.

sauna sucha

Ile można być w saunie?

W saunie fińskiej przebywamy do 15 minut. Następnie należy się schłodzić. Sposobów na chłodzenie jest wiele, natomiast wystarczy chłodny prysznic. Następnie osuszamy nasze ciało i odpoczywamy mniej więcej tyle czasu ile przebywaliśmy w saunie. Taki cykl powtarzamy 2-3 razy. Pamiętajmy, że im wyżej znajduje się ławka w saunie tym cieplejsze będzie powietrze. Powinniśmy zatem zaczynać swoje pierwsze sesje od niższych poziomów, a następnie przechodzić wyżej według uznania.

Przez intensywne pocenie nasz organizm traci sporo wody. Należy więc pamiętać, by po sesji w saunie ją uzupełnić. Naprzemienne przebywanie w gorącym środowisku i chłodzenie ciała to dla naszego ciała także wysiłek, w związku z czym sauna fińska ma właściwości odchudzające! Z sauny suchej korzystać można ok. 2 razy w tygodniu.

Sauna sucha – przeciwwskazania

Sesje w saunie suchej to bez wątpienia, nie tylko relaks, ale przede wszystkim pomoc w wielu problemach zdrowotnych. Jednak nie we wszystkich problemach zdrowotnych może ona pomóc. Przy niektórych dolegliwościach sauna sucha może zaszkodzić. Z sauny fińskiej nie powinny korzystać osoby np. z:

  • chorobami serca i układu krążenia
  • astmą, chorobami górnych dróg oddechowych
  • grzybicą
  • hemofilią
  • epilepsją, jaskrą
  • ostrymi stanami zapalnymi (np. bólem zęba)
  • wrzodami
  • cukrzycą
  • w ciąży i podczas menstruacji

Czego nie należy robić w saunie?

  • Nie korzystamy z sauny w stroju kąpielowym, czy z założoną biżuterią
    • Metalowe przedmioty szybko nagrzewają się w saunie i jednocześnie szybko oddają ciepło, w związku z czym mogą poparzyć skórę. Natomiast stroje kąpielowe i ubrania wykonane ze sztucznych materiałów mogą stopić się i przykleić do skóry.
  • Nie wchodzimy do sauny bez uprzedniego umycia ciała
    • Przed skorzystaniem z sauny, zarówno suchej, mokrej i parowej, powinniśmy umyć dokładnie całe ciało, aby pozbyć się z niego potu i wcześniej nałożonych kosmetyków, makijażu. Należy również pamiętać by umyć swoje ciało również po skorzystaniu z sauny.
  • Nie wchodź do sauny bez ręcznika
    • W saunie suchej i saunie mokrej nagie ciało nie powinno dotykać bezpośrednio ław, podłogi i ścian sauny. Tyczy się to także stóp czy głowy. W miejscu, w którym będziemy siedzieć rozkładamy ręcznik w taki sposób, aby żadna część naszego ciała nie dotykała drewna. W przypadku łaźni parowej pamiętamy o spłukaniu siedziska przed i po skorzystaniu.
  • Nie korzystaj z sauny jeśli istnieją do tego przeciwwskazania zdrowotne
    • Sauna ma wiele zalet i właściwości, które pozytywnie wpływają na zdrowie. Jest jednak wiele schorzeń, które są przeciwwskazaniami do korzystania z tej formy wypoczynku. Zawsze należy upewnić się, że wizyta w saunie nie jest ryzykiem dla naszego zdrowia lub życia, najlepiej kontaktując się z lekarzem.
  • Nie wnoś telefonów i innych urządzeń elektronicznych
    • Większości miejsc, w których znajdziemy saunę, takich jak aquaparki, SPA, czy hotele, wprowadzony jest zakaz wnoszenia telefonów i aparatów fotograficznych. Sauny i saunaria to bardzo często strefy beztekstylne, to znaczy takie, w których przebywamy nago lub tylko w ręczniku. Poza tym urządzenia elektroniczne w wysokiej temperaturze lub wilgotności mogą ulec uszkodzeniu i nas poparzyć.
  • Nie zapominaj o zdrowym rozsądku
    • Pamiętaj, aby nie przekraczać zalecanego czasu przebywania w saunie. Zbyt długi pobyt w saunie może doprowadzić m.in. do niebezpiecznego ubytku wody. Może również dojść do zbyt dużego nagrzania ciała, co wywołuje nieprzyjemne, a nawet niebezpieczne skutki uboczne
  • Nie zachowuj się głośno
    • Przebywając w saunie postaraj się zachować jak największy spokój i ciszę. Nie tylko umili to pobyt innym osobą korzystającym z sauny, ale również pomoże wyciszyć się Tobie, co z pewnością pozwoli zrelaksować się w jeszcze wyższym stopniu.

Czym jest sauna parowa – a czym łaźnia parowa?

klepsydra do sauny

W rzeczywistości to dwie nazwy na to samo. Sauna parowa lub łaźnia parowa, nazywana jest również łaźnią rzymską. Najczęściej wykonuje się ją z kafelek, szkła lub tworzyw sztucznych. W saunie parowej temperatura i wilgotność powinna być regulowana automatycznie. Zamiast standardowego pieca znajduje się w nich specjalny parownik. Z uwagi na wysoką wilgotność sauna parowa buduje się jest z takich materiałów jak tworzywa sztuczne, ceramika lub hartowane szkło. Ze względu na niższe temperatury, pobyt w saunie parowej może być nieco dłuższy. Sauna to słowo pochodzące z języka fińskiego i raczej używamy go gdy mówimy o saunach suchych i mokrych.

Domowa łaźnia parowa – czy to możliwe?

Właściciele prywatnych domów i mieszkań zwykle ze względu na wygodę i łatwość wykonania wybierają łaźnię suchą, infrared lub combi. Jednak nic, oprócz braku chęci, nie stoi na przeszkodzie by zbudować łaźnie parową w domu. Wymaga ona znacznie więcej wolnej przestrzeni niż inne rodzaje saun, a dodatkowo wymagane jest dodatkowe pomieszczenie na generator pary. Należy jednak pamiętać, że jest to rozwiązanie znacznie droższe m. in. ze względu na używane do wykończenia łaźni parowej mozaiki.

Sauna parowa – temperatura

Sauna parowa ma znacznie niższą temperaturą niż sauna sucha. Utrzymuje się zwykle na poziomie od 40 do ok. 60 stopni Celsjusza. Charakteryzuje się natomiast wysoką wilgotnością, która może sięgać nawet 100%. To za sprawą bardzo wysokiej wilgotności odczuwalne temperatury są o wiele wyższe.

Jak korzystać z sauny parowej? Łaźnia parowa jak korzystać?

Do łaźni parowej, podobnie jak w przypadku sauny fińskiej, wchodzimy nago, bez stroju kąpielowego, łatwo nagrzewających się przedmiotów takich jak: telefon, biżuteria, zegarek. Ręcznik lub ręczniki zostawiamy na zewnątrz przed wejściem do sauny parowej. Zanim usiądziemy bądź położymy się na siedzisku należy spłukać wodą zarówno siedzisko, jak i podłogę. Korzystanie z sauny parowej to nie sztuka tajemna, należy jednak pamiętać o kilku ważnych sprawach!

Ile można być w łaźni?

Kąpiele parowe trwają zwykle około 8 minut, a można w niej przebywać maksymalnie do 20minut. Po skończonym seansie ponownie spłukujemy siedzisko i podłogę. Następnie pora na chłodzenie, tak samo jak w przypadku sauny suchej. A potem odpoczynek. Takich sesji przy pojedynczym pobycie w SPA wykonujemy około trzy. Poleca się aby korzystać z sauny parowej mniej więcej 2 razy w tygodniu, by uzyskać najlepsze efekty.

sauna parowa

Łaźnia parowa – przeciwwskazania

Podobnie jak w przypadku saun fińskich są przypadki, w których lepiej odmówić sobie seansu w saunie parowej. Zawsze warto skonsultować się z lekarzem przed rozpoczęciem przygody z saunowaniem. Nie zaleca się korzystania z łaźni parowej osobą:

  • z nadciśnieniem
  • posiadających problemy z układem krążenia
  • cukrzycą
  • nowotworami
  • chorujących na choroby zakaźne
  • chorującym na nerki, wątrobę, płuca
  • z ostrą astmą
  • z padaczką

Kiedy wybrać saunę suchą, a kiedy parową?

Zadając sobie to pytanie, należy rozważyć najważniejsze zalety sauny suchej i zalety sauny parowej. Pobyt zarówno w saunie suchej, jak i parowej to świetny pomysł na relaks. Obie działają rozluźniająco i wywołują silne pocenie się. Dzięki wysokiej temperaturze otwierają pory i pomagają w usuwaniu toksyn z organizmu.

Zalety sauny suchej

Sauna sucha to doskonały sposób na relaks i wzmocnienie organizmu, ale wiele osób korzysta z niej również w celach zdrowotnych. Pozwala się rozluźnić po chronicznym stresie. Wysoka temperatura otwiera pory na skórze i wywołuje silne pocenie się, dzięki czemu skóra się oczyszcza. Regularne korzystanie z sauny suchej pozytywnie wpływa na układ krążenia, wyrównanie ciśnienia, czy poprawną pracę serca. Korzystanie z sauny suchej jest wskazane w przypadku takich schorzeń jak:

  • napięcie mięśni grzbietu
  • przewlekłe reumatoidalne zapalenie stawów
  • astma oskrzelowa
  • przewlekłe zapalenie oskrzeli
  • niedrożność tętnic
  • w profilaktyce chorób układu krążenia

Mogą z niej korzystać nawet osoby po zawale serca, jednak nie wcześniej niż pół roku od ataku. W saunie suchej należy przebywać nie dłużej niż ok. 15 minut. Zawsze jednak warto skonsultować się z lekarzem by upewnić się, że kąpiele w saunie to odpowiednia forma relaksu dla naszego organizmu.

Sauna parowa zalety – łaźnia parowa, co daje?

Sauna parowa sprzyja odpoczynkowi i poprawie samopoczucia. Jakie zalety ma łaźnia parowa? Pobyt w łaźni parowej powoduje szybkie odprężenie całego ciała, ponieważ wysoka temperatura sprawia, że mięśnie się rozluźniają. Podobnie jak w saunie mokrej, w łaźni parowej możemy korzystać z ziół i olejków do sauny. Co daje aromaterapia w łaźni parowej? Podczas seansu aromaterapii wdychamy olejki eteryczne i inne aromaty, które poprawiają nie tylko ogólne samopoczucie i wrażenia z sauny, ale mogą mięć również pozytywny wpływ np. na układ oddechowy. Seanse parowe polecamy na:

  • problemy z górnymi drogami oddechowymi
  • wzmocnienie odporności
  • profilaktykę chorób układu krążenia i serca
  • poprawę przemiany materii
  • oczyszczanie organizmu z toksyn

Regularne kąpiele w łaźni parowej mają również doskonały wpływ na urodę. Pomaga się pozbyć produktów przemiany materii, nawilża skórę, wygładza i ujędrnia.

Sauna mokra – czym się różni od sauny suchej?

Opinie na temat tego czym jest sauna mokra są różne, a często w ten sposób błędnie określa się łaźnię rzymską. Sauna mokra to pomieszczenie podobne lub nawet identyczne z sauną suchą. Podczas seansu w saunie fińskiej polewając kamienie wodą, doprowadzamy do chwilowego wzrostu wilgotności i spadku temperatury w pomieszczeniu. Klasyfikując sauny ze względu na dwie najważniejsze zmienne, czyli temperatury i wilgotności, możemy w takiej sytuacji określić to pomieszczenie sauną mokrą. Standardowo sauna mokra jest rodzajem sauny, w której temperatura i wilgotność są wypośrodkowaniem pomiędzy sauną parową i suchą.

Jakie warunki panują w saunie mokrej?

Zwykle jednak sauna mokra np. w saunarium to osobne dedykowane pomieszczenie, którego sercem jest piec do sauny o podwójnym zastosowaniu, często określanym jako piec combi (stąd też określenie sauna combi). Piecu combi oprócz układu odpowiedzialnego za regulację temperatury w saunie, posiada również parownik ze zbiornikiem wody, dzięki któremu możliwa staje się regulacja wilgotności. Dzięki temu zyskujemy saunę o podwójnej funkcjonalności. W zależności od naszych upodobań i ochoty, możemy regulować te wartości tak aby w pomieszczeniu panowały warunki jak w saunie suchej lub w saunie mokrej. Temperatura panująca w takiej saunie to od 40 do 70 stopni Celsjusza, a wilgotność to ok 40-50%.

Sauna infrared – ciekawa alternatywa

Sauna infrared (tłum. podczerwony) lub inaczej kabina na podczerwień to ciekawa alternatywa dla poprzednich dwóch typów saun. Temperatura czy wilgotność powietrza jest elementem drugorzędnym w takim obiekcie. Seans w saunie na podczerwień może trwać bardzo długo. Jej głównym elementem są promienniki promieniowania podczerwonego, które wnika głęboko w skórę. Zalety sauny infrared:

  • redukcja bóli mięśni i stawów
  • ujędrnia i uelastycznia skórę
  • redukcja cellulitu
  • łagodzi bóle pleców
  • regeneracja mięśni po wysiłku / treningu
  • spalanie kalorii

Dzięki relatywnie niskiej temperaturze i charakterystyce sauny infrared możemy korzystać z jej dobrodziejstw nawet codziennie, a pojedynczy seans może trwać nawet 30 minut. Dowiedz się więcej o kabinach infrared.

Sauna ile razy w tygodniu korzystać? Sauna jak często?

Jeżeli korzystasz z sauny regularnie może Cię zastanawiać jak często można korzystać z sauny. Odpowiedź na to pytanie nie jest łatwa do uzyskania, ponieważ tolerancja, preferencje i stan zdrowia każdego człowieka jest inny. Zwykle mówi się, że z sauny powinno korzystać się 1-2 razy dziennie.  W innych źródłach możemy znaleźć informację, że z sauny suchej można korzystać do 3 razy w tygodniu. Kąpiele w saunie suchej mają wiele korzyści dla zdrowia i urody, należy jednak pamiętać, że są również sporym stresem i obciążeniem dla organizmu. Dlatego, aby zachować zdrowie i dobre samopoczucie stosujmy się do wytycznych ekspertów, a  w razie wątpliwości skonsultuj się ze swoim lekarzem.

W przypadku sauny rzymskiej (łaźni parowej) sytuacja wygląda inaczej. Dzięki temu, że panują w niej łagodniejsze warunki (temperatura jest znacznie niższa), przebywanie w niej nie jest tak stresujące dla naszego ciała, dzięki czemu możemy korzystać z niej częściej niż z sauny fińskiej. Wyjątkową sytuacją są nowoczesne sauny na podczerwień. Temperatura w kabinach infrared jest czynnikiem drugorzędnym i zwykle jest tylko trochę wyższa niż temperatura otoczenia. Głównym czynnikiem działającym jest promieniowanie podczerwone, które nagrzewa jedynie oświetlone miejsca. Dzięki temu można z niej korzystać dużo częściej niż z sauny suchej.

Obok tego ile razy w tygodniu korzystać, warto wiedzieć w jaki sposób korzystać z sauny w ciągu sesji saunowej. W trakcie sesji w saunie suchej zaleca się trzy 15-minutowe kąpiele. Pomiędzy kąpielami odpoczywamy co najmniej tyle czasu ile przebywaliśmy w saunie oraz chłodzimy się w przeznaczonym do tego miejscu. Może to być prysznic, wiadro prysznicowe lub przeznaczony specjalnie do tego celu basen.

Strój do sauny – co należy ubrać do sauny?

Zwykle słyszy się, że w saunach nie powinno przebywać się w ubraniach. Natomiast producenci akcesoriów do saun oferują swoim klientom odzież przeznaczoną specjalnie dla saunowiczów. Czym różni się ona od zwykłych strojów kąpielowych i codziennej odzieży? Kilt do sauny, ręczniki, czapki i odzież do sauny wykonane są z naturalnych materiałów odpornych na wysokie temperatury. Korzystając z takich strojów nie narażamy się na przyklejenie się ich do skóry czy kurczenie się. Dodatkowo czapka do sauny chroni naszą głowę i włosy przed wpływem wysokiej temperatury, co jest szczególnie ważne ponieważ powietrze im wyżej w saunie tym jest gorętsze, w związku z czym głowa jest najbardziej narażona na przegrzanie a włosy na zniszczenie.

Sauna a odchudzanie – czy kąpiele w saunie wpływają na spadek wagi?

Jak wysoka temperatura w saunie wpływa na odchudzanie? Co najmniej na dwa sposoby. Czy sauna przyśpiesza odchudzanie? Tak! Ale nie w taki sposób jak mogłoby się wydawać. Nasz metabolizm pod wpływem wysokiej temperatury musi przyspieszyć, aby poradzić sobie z chłodzeniem naszego ciała. Puls użytkownika sauny może chwilowo zwiększyć się o nawet 30%. Czy sprawia to, że spalamy więcej kalorii? Oczywiście, jednak nie za wiele. Ze względów bezpieczeństwa, pod żadnym pozorem nie wolno przebywać w saunie dłużej niż 20 minut, a następnie należy się nawodnić i odpocząć. Z tego względu nasz metabolizm przyspiesza na relatywnie krótki czas i tylko w tym czasie spala wzmożoną ilość kalorii. W związku z tym, sesje w saunie z same z siebie nie będą mieć znaczącego wpływu na spadek wagi, ze względu na ilość spalonych kalorii.

Sauna a magazynowanie wody w organizmie

Natomiast inną drogą spadku wagi w wyniku korzystania z sauny jest utrata wody z organizmu. Wysoka temperatura w saunie prowadzi w konsekwencji do obfitego pocenia się, przez co tracimy dużą ilość wody nawet w przeciągu jednej kąpieli w saunie. W ten sposób po pierwszych kilku wizytach w saunie możemy zauważyć znaczny spadek wagi. Nie ma on jednak nic wspólnego ze spalaniem kalorii czy tłuszczu, a z utratą wody z organizmu. Należy jednak pamiętać, że nie uzupełnianie utraconej wody po kąpieli w saunie może doprowadzić do zbyt dużej utraty wody z organizmu, a w konsekwencji bóli głowy i innych nie przyjemnych efektów ubocznych, a nawet odwodnienia i śmierci. Zatem odpowiednie korzystnie z sauny bezpośrednio nie doprowadzi do znacznej utraty wagi, ani przez utratę wody, czy spalania kalorii.

Czy sauna zatem nie może pomóc w odchudzaniu?

Oczywiście, że może! Dbając o swoje ciało i umysł, w tym przez regularne korzystanie z sauny, da nam więcej energii do działania. Sauna wpływa na wiele odrębnych aspektów naszego organizmu. Regularnie korzystając z sauny możemy spodziewać się wzrostu naszej energii do działania i poprawienia samopoczucia. Może zatem dać Ci więcej energii na trening, może również pomóc w regeneracji po treningu. Wizyty w saunie będą zatem bardzo ważnym dodatkiem do odpowiedniej diety i planu treningowego.

Która sauna jest dla Ciebie?

Myśl o wysokich temperaturach panujących w saunach fińskich może być dla wielu przerażająca. Jednak te krótkie seanse w saunie mają bardzo pozytywny wpływ zarówno na zdrowie, samopoczucie, jak i urodę. Mnóstwo ludzi wybiera takie rozwiązanie, ponieważ pokochali saunowanie od pierwszego razu lub stopniowo przyzwyczaili się do takich warunków. Nie należy wstydzić się przebywać w saunie bez stroju. Nie tylko rozszerzamy w ten sposób dobroczynne działanie sauny, ale również chronimy swoje zdrowie. Stroje czy ubrania z tworzyw sztucznych pod wpływem temperatury mogą przykleić się lub poparzyć naszą skórę. W saunie suchej jednak można mieć założoną specjalną czapkę przeznaczoną do saunowania, która została zrobiona wyłącznie z naturalnych materiałów np. bawełny czy lnu.

Sauna parowa – wpływ na samopoczucie

Korzyści płynących dla zdrowia z sauny parowej, nawet dla zdrowia psychicznego jest wiele. Łaźnia parowa zdecydowanie jest miejscem wyciszenia, poprawy humoru, a przy tym ma doskonały wpływ na skórę. Odczucia w łaźni znacznie różnią się od tych z sauny suchej. Sesja może trwać dużo dłużej, a warunki w niej panujące nie są aż takim szokiem dla organizmu. Właściwości sauny parowej mogą przekonać wiele Pań, bowiem jest to miejsce, które ma niesamowity wpływ na urodę.

Kabina infrared – czym jest sauna na podczerwień?

A może ciekawi Cię leczniczy wpływ podczerwieni? Kabiny infrared często przypominają wnętrzem sauny suche, ale ich zasada działania jest całkowicie inna. Nie odczujemy w niej ekstremalnych warunków temperatury czy wilgotności powietrza. Natomiast przy regularnym jej użytkowaniu z pewnością odczujemy jej pozytywny wpływ na mięśnie i stawy.

Prywatna sauna – dlaczego warto rozważyć takie rozwiązanie?

Niezależnie od tego jaki rodzaj sauny najlepiej pasuje do Twoich preferencji najważniejsza jest systematyczność. Efektów opisanych w tym artykule nie uzyskamy poprzez jedną wizytę w życiu, czy jedną rocznie. Z sauny lub łaźni najlepiej korzystać możliwie jak najczęściej, nie przekraczając oczywiście zalecanych norm. Korzystanie z sauny w SPA lub podczas wizyty na pływalni jest dobre dla zapoznania się z własnymi preferencjami. Nigdy jednak w publicznym obiekcie nie zrelaksujemy się w takim stopniu jak moglibyśmy w domowym zaciszu. Jeżeli planujesz budowę domu lub jest ona we wczesnej fazie, to jedno, nawet niewielkie, pomieszczenie można przeznaczyć na saunę.

Koszty sauny domowej

Koszt wewnętrznej domowej sauny wcale nie musi być duży. Wszystko zależy od naszych wymogów, wielkości sauny, jakości drewna. Dowiedz się więcej o saunie w domu. Jednak jeżeli w Twoim domu nie ma już miejsca na saunę, to warto rozważyć budowę lub zakup sauny ogrodowej. Tworzymy szczegółowe projekty 3D wszystkich wykonywanych obiektów np. projekty saun, basenów czy całych saunariów. Więcej informacji o saunach ogrodowych tutaj.