fbpx

Mieszkańcy krajów skandynawskich, szczególnie Finlandii i Szwecji, od wieków regularnie korzystają z łaźni i saun, w których wygrzewają ciało. Wzmacniają w ten sposób swoją odporność, pozbywając się toksyn i odpoczywając. W naszym kraju ta forma relaksu również zyskała sobie sporą popularność. Początkowo sauny tworzone były niemal wyłącznie w obiektach takich jak hotele, baseny, salony Spa & Wellness itd. Obecnie coraz częściej na budowę saun decydują się też prywatni inwestorzy. Największym zainteresowaniem tradycyjnie sauna sucha i parowa. W tym artykule wyjaśnimy, jakie są najważniejsze różnice między nimi.

Czym jest sauna sucha?

Sauna sucha często nazywana jest też sauną fińską lub szwedzką. Charakteryzuje się ona wysokimi temperaturami panującymi wewnątrz (85-110°C) i niską wilgotnością powietrza (10-15%). Takie warunki tworzy się są za sprawą pieca. W dzisiejszych czasach najczęściej pieca elektrycznego. Piec wypełniony jest rozgrzanymi kamieniami, które można polewać wodą. Większość saun wykonana jest z drewna. Znajdują się w niej drewniane ławeczki, które umożliwiają wygodny odpoczynek podczas seansów wewnątrz sauny. Po przez polewanie rozgrzanych kamieni temperatura powietrza spada, a wilgotność rośnie. Możemy w takiej sytuacji mówić o saunie mokrej. Podobne warunki można uzyskać dzięki urządzeniom podnoszącym wilgotność powietrza. Parowniki tak samo jak piec, w profesjonalnej saunie, kontrolowane są przez elektroniczny sterownik. Dzięki temu parametry sauny utrzymują się na stałym poziomie.

Czym jest sauna parowa?

Sauna parowa lub łaźnia parowa, nazywana jest również łaźnią rzymską. Najczęściej wykonuje się ją z kafelek, szkła lub tworzyw sztucznych. Charakteryzuje się znacznie niższą temperaturą niż sauna sucha. Utrzymuje się zwykle na poziomie od 40 do ok. 60 stopni Celsjusza. Charakteryzuje się natomiast wysoką wilgotnością, która może sięgać nawet 100%. To za sprawą bardzo wysokiej wilgotności odczuwalne temperatury są o wiele wyższe. W saunie parowej temperatura i wilgotność jest regulowana automatycznie. Zamiast standardowego pieca znajduje się w nich specjalny parownik. Z uwagi na wysoką wilgotność sauna parowa buduje się jest z takich materiałów jak tworzywa sztuczne, ceramika lub hartowane szkło. Ze względu na niższe temperatury, pobyt w saunie parowej może być nieco dłuższy.

Kiedy wybrać saunę suchą, a kiedy parową?

Sauna sucha to doskonały sposób na relaks i wzmocnienie organizmu, ale wiele osób korzysta z niej również w celach zdrowotnych. Regularne korzystanie z sauny suchej jest wskazane w przypadku takich schorzeń jak:

  • napięcie mięśni grzbietu
  • przewlekłe reumatoidalne zapalenie stawów
  • astma oskrzelowa
  • przewlekłe zapalenie oskrzeli
  • niedrożność tętnic
  • w profilaktyce chorób układu krążenia

Mogą z niej korzystać nawet osoby po zawale serca, jednak nie wcześniej niż pół roku od ataku. W saunie suchej należy przebywać nie dłużej niż ok. 12 minut. Zawsze jednak warto skonsultować się z lekarzem by upewnić się, że kąpiele w saunie to odpowiednia forma relaksu dla naszego organizmu.

Sauna parowa sprzyja odpoczynkowi i poprawie samopoczucia. Można w niej stosować olejki aromatyczne, które dodatkowo sprzyjają odprężeniu. Seanse parowe polecamy na:

  • problemy z górnymi drogami oddechowymi
  • wzmocnienie odporności
  • profilaktykę chorób układu krążenia i serca
  • poprawę przemiany materii
  • oczyszczanie organizmu z toksyn

Regularne kąpiele w łaźni parowej mają również doskonały wpływ na urodę. Pomaga się pozbyć produktów przemiany materii, nawilża skórę, wygładza i ujędrnia.

Sauna infrared – ciekawa alternatywa.

Sauna infrared (tłum. podczerwony) lub inaczej kabina na podczerwień to ciekawa alternatywa dla poprzednich dwóch typów saun. Temperatura czy wilgotność powietrza jest elementem drugorzędnym w takim obiekcie. Seans w saunie na podczerwień może trwać bardzo długo. Jej głównym elementem są promienniki promieniowania podczerwonego, które wnika głęboko w skórę. Dowiedz się więcej o kabinach infrared.

Która sauna jest dla Ciebie?

Myśl o wysokich temperaturach panujących w saunach fińskich może być dla wielu przerażająca. Jednak te krótkie seanse w saunie mają bardzo pozytywny wpływ zarówno na zdrowie, samopoczucie, jak i urodę. Mnóstwo ludzi wybiera takie rozwiązanie, ponieważ pokochali saunowanie od pierwszego razu lub stopniowo przyzwyczaili się do takich warunków.

Łaźnia parowa zdecydowanie jest miejscem wyciszenia, poprawy humoru, a przy tym ma doskonały wpływ na skórę. Odczucia w łaźni znacznie różnią się od tych z sauny suchej. Sesja może trwać nawet pół godziny, a warunki w niej panujące nie są aż takim szokiem dla organizmu.

A może ciekawi Cię leczniczy wpływ podczerwieni? Kabiny infrared często przypominają wnętrzem sauny suche, ale ich zasada działania jest całkowicie inna. Nie odczujemy w niej ekstremalnych warunków temperatury czy wilgotności powietrza. Natomiast przy regularnym jej użytkowaniu z pewnością odczujemy jej pozytywny wpływ na mięśnie i stawy.

Prywatna sauna – dlaczego warto rozważyć takie rozwiązanie?

Niezależnie od tego jaki rodzaj sauny najlepiej pasuje do Twoich preferencji najważniejsza jest systematyczność. Efektów opisanych w tym artykule nie uzyskamy poprzez jedną wizytę w życiu, czy jedną rocznie. Z sauny lub łaźni najlepiej korzystać możliwie jak najczęściej, nie przekraczając oczywiście zalecanych norm. Korzystanie z sauny w SPA lub podczas wizyty na pływalni jest dobre dla zapoznania się z własnymi preferencjami. Nigdy jednak w publicznym obiekcie nie zrelaksujemy się w takim stopniu jak moglibyśmy w domowym zaciszu. Jeżeli planujesz budowę domu lub jest ona we wczesnej fazie, to jedno, nawet niewielkie, pomieszczenie można przeznaczyć na saunę. Koszt wewnętrznej domowej sauny wcale nie musi być duży. Wszystko zależy od naszych wymogów, wielkości sauny, jakości drewna. Dowiedz się więcej o saunie w domu. Jednak jeżeli w Twoim domu nie ma już miejsca na saunę, to warto rozważyć budowę lub zakup sauny ogrodowej. Więcej informacji o saunach ogrodowych tutaj.